Gyűjteményi pályázat2025

A MEE Gyűjteményi Tanácsa pályázatot ír ki a gyülekezeti gyűjtemények – könyvek/könyvtárak, levéltári- és iratanyag – részére.

A pályázat célja és keretei

A MEE Gyűjteményi Tanácsa pályázatot ír ki a gyülekezeti gyűjtemények – könyvek/könyvtárak, levéltári- és iratanyag – részére.

A pályázati keretösszeg ebben az évben: 5.000.000 Ft.

A pályázat célja: elősegíteni a gyülekezeti gyűjtemények működését, rendezését és állagmegóvását.


Pályázati tudnivalók

1. A pályázók köre

Evangélikus egyházközségek, amelyek nem rendelkeznek az országos gyűjteményi keretből támogatott szakgyűjteménnyel.

2. A pályázat benyújtása

A pályázat benyújtása elektronikus úton történik. Pályázni kizárólag hiánytalanul kitöltött online űrlapon lehet. A pályázat véglegesítése előtt csatolni kell a pályázó gyülekezet hivatalos képveselőjének jogi nyilatkozatát, amely ITT elérhető.

3. Benyújtási határidő

A pályázat benyújtásának határideje: 2025. július 7. (hétfő)

Határidőn túl beérkezett pályázatokat nem tudunk figyelembe venni!

4. Értesítés

A benyújtott pályázatok elbírálásáról a nyertes pályázókat legkésőbb 2025. július 15-ig értesítjük.

5. Megvalósítás időtartama

A pályázat megvalósításának ideje: 2025. július 16 – 2025. december 10.

6. Több témára való pályázás

Ha a gyülekezet több témára is pályázik, minden egyes témához (pályázati alponthoz) külön űrlapot kell kitöltenie.

7. Önrész

FONTOS TUDNIVALÓ: minden megpályázott összeghez 25% önrészt kell biztosítania a pályázónak.

(A megpályázott összeg tekintendő 75%-nak. Pl. 75.000 Ft elnyert pályázati összeg esetén 25.000 Ft a gyülekezet önrésze.)

8. Kizáró okok

Nem pályázhatnak azok a gyülekezetek, amelyek:

  • az előző években nem küldték vissza az országos gyűjteményi felmérés kérdőíveit, vagy
  • nem számoltak el korábbi pályázatukkal

Amennyiben a pályázat beadása előtt pótolják mulasztásukat, pályázatuk beadható.

9. Egyházmegyei tájékoztatás

Minden pályázó a pályázás tényét, témáját tudassa egyházmegyéjének gyűjteményi előadójával.


Elszámolás

Az elnyert összegről és az elvégzett munkáról legkésőbb 2025. december 16-ig kell elszámolni, amelyhez mellékelni kell:

  • az elvégzett munkákkal kapcsolatos szakmai beszámolót és a gyülekezet nevére kiállított számlák, kifizetési bizonylatok hitelesített másolatát (hitelesítési záradékkal, lelkészi aláírással és gyülekezeti pecséttel ellátva), valamint a munka igazolását;
  • a könyvekről és/vagy az iratanyagról készült jegyzékekről készült számítógépes táblázatot a pályázatban előírtak szerint;
  • a beszerzett eszközökkel, tárgyakkal kapcsolatos, a gyülekezet nevére kiállított számlák hitelesített másolatát.

A beszámolóval kapcsolatos részletes tudnivalók a nyertes pályázók számára kiküldött támogatási szerződésben szerepelnek majd.

Ha a pályázó a kapott összegről nem számol el, a teljes összeget vissza kell utalnia az Evangélikus Országos Gyűjtemény számlájára, és a következő három évben nem pályázhat.


Kommunikáció és nyilvánosság

Amennyiben a támogatott pályázó vagy az őt megkereső média bármely módon (újsághír, riport, TV, rádióinterjú, hírportál, Facebook) hírt ad a Gyűjteményi Tanács által támogatott sikeres pályázati eredményről, a támogatott köteles nyilatkozatában feltüntetni a támogató testület nevét.


Kiemelt elbírálási szempont

FONTOS TUDNIVALÓ: Az elmúlt évek pályázati tapasztalatai alapján (a benyújtott pályázatok száma, jellege figyelembevételével) a Gyűjteményi Tanács elsősorban a gyűjtemények körében végzett szakmai munkát, műtárgyak esetében a nagyon indokolt restaurálási munkákat ösztönzi és támogatja, s csak ezt követik a fontossági sorrendben az eszközbeszerzések.

Pályázati témák

1. Rendezés és feldolgozás

Helybeli szakemberek, gyűjteményi előadók vagy az országos gyűjteményeken, illetve a Gyűjteményi Tanácson keresztül kért szakember által elvégzett munka díjára lehet pályázni. (Számlás és megbízási szerződéses kifizetés egyaránt lehetséges.)

1. a) A gyülekezet könyveiről leltár készítése:

  • A könyvek bepecsételése, leltári számmal való ellátása, és  jegyzék készítése a Gyűjteményi Tanácstól kapott sablon táblázatban (Open Office Calc vagy Microsoft Excel).
    A táblázat az alábbi oldalról érhető el: https://pater.lutheran.hu/uploads/sxm-z1f/Leltarkonyv-minta.xls.xls
  • Pályázni lehet 200 könyvnél nagyobb mennyiség feldolgozásához szükséges munkadíjra: megbízási díjra és annak járulékaira, vagy számlás kifizetésre.
  • A megpályázható összeg: max. (bruttó) 200.000 Ft + önrész 25%

1. b) A gyülekezet levéltári- és/vagy iratanyagának rendezése:

  • Az iratok rendezése az EOL által jóváhagyott és a GYT által közzétett rendezési elvek alapján.
  • Az iratok jelzetelése (a csomók/dossziék/kötetek sorszámmal való ellátása), csomagolás (dossziéba, Köper-szalaggal átkötés – nyitott polcon tárolás esetén dobozolás), levéltári jegyzék készítése a Gyűjteményi Tanácstól kapott sablon dokumentumban az irategységek számsorrendjében (a fontosabb iratokról darabszintű jegyzék).
  • Pályázni lehet munkadíjra: megbízási díjra és annak járulékaira, vagy számlás kifizetésre.
  • A megpályázható összeg: max. (bruttó) 300.000 Ft + önrész 25%

A levéltári rendezésre vonatkozó alapelvek a Gyűjteményi Tanács honlapjáról letölthetők: http://gyt.lutheran.hu/szovegek/Utmutato.pdf/view

FONTOS TUDNIVALÓ:
A rendezési pályázatok terhére nem számolható el működési költség (rezsiköltség, telefon) és eszközbeszerzés, kizárólag munkadíj.
A levéltári rendezés számára a dobozokat ingyenesen biztosítjuk.
A könyvtári rendezéshez elektronikus táblázatot küldünk, illetve ha szükséges, papíralapú leltárkönyvet is rendelkezésre tudunk bocsátani.


2. Állagmegóvás, állományvédelem

2. a) A gyülekezet muzeális értékű könyveinek restaurálása

  • Itt kizárólag könyvtári anyag restaurálását lehet megpályázni! (Anyakönyvekre nem vonatkozik.)
  • A pályázathoz mellékelni kell a szakrestaurátori árajánlatot, amelynek beszerzésében az Evangélikus Országos Könyvtár segít.
    E-mail: konyvtar@lutheran.hu
  • A megpályázható összeg: max. (bruttó) 300.000 Ft + önrész 25%

2. b) A gyülekezet műtárgyainak restaurálása (kivéve oltárkép)

  • A pályázathoz mellékelni kell a szakrestaurátori árajánlatot, amelynek beszerzésében az Evangélikus Országos Múzeum segít.
    E-mail: eom@lutheran.hu
  • A megpályázható összeg: max. (bruttó) 500.000 Ft + önrész 25%

Lehetőség van több ütemben végrehajtható restaurálási munkálatok támogatására is. Ez esetben:

  • Előre fel kell mérni és jelezni az egyes szakaszok költségigényét.
  • A benyújtott árajánlatnak is tükröznie kell a többlépcsős művelet egyes szakaszait.

2. c)A gyülekezet oltárképének / oltárképeinek restaurálása

  • A pályázathoz mellékelni kell a szakrestaurátori árajánlatot, amelynek beszerzésében az Evangélikus Országos Múzeum segít.
    E-mail: eom@lutheran.hu
  • A megpályázható összeg: max. (bruttó) 750.000 Ft + önrész 25%

Lehetőség van több ütemben végrehajtható restaurálási munkálatok támogatására is. Ez esetben:

  • Restaurátori árajánlat ügyében az EOM fent megadott címén kérjenek segítséget.
  • A pályázat benyújtása előtt vegyék fel a kapcsolatot a Liska Andrással, a Gyűjteményi Tanács elnökével a megadott email címen: gyujtemenyitanacs@lutheran.hu

2. d) A gyülekezet könyveinek és/vagy levéltári/iratanyagának és/vagy műtárgyainak biztonságos megőrzését segítő eszközök beszerzése, beruházás

Példák: riasztó, zár, zárható szekrény, tűzbiztos szekrények, levéltári- és könyvdobozok, terítők tárolására alkalmas hengerek.

Irodabútorok beszerzését a pályázat nem támogatja!

  • A megpályázható összeg: max. (bruttó) 300.000 Ft + önrész 25%
  • Ehhez a pályázati témához árajánlat csatolása kötelező!